botanicare
,תגידו כן לפטנט/ עו"ד אייל גונן PDF Print דואר אלקטרוני

  אם יש לכם פטנט, גם אם הוא "חלש", אל תוותרו! משקיעים מעדיפים להשקיע בפטנט, יותר מאשר ברעיון חמקמק של יזם..

ישראל ישראלי פורץ למשרדי בבוקרו של יום כולו נסער. לפני מספר חודשים סייע משרדי למר ישראלי להגיש בקשה לפטנט. ישראל, אפילו מבלי להתיישב פותח בדברים כי אך אתמול נפגש עם פרופסור גריטמבין והנ"ל, שישי לו ניסיון בפטנטים ואף הגיש מספר בקשות פטנט משל עצמו פסק באופן חד משמעי כי ה"פטנט" של ישראל חלש. ישראל ישראלי מוכן ומזומן לזרוק את כל הפרויקט לפח או לחילופין בה להתייעץ כיצד "לחזק" את הפטנט.

הסיפור הזה נפוץ מאוד וברצוני להרגיע את כל מבקשי הפטנטים באשר הם: לא כל הפטנטים בעולם הם "חזקים" בדיוק כמו שלא כל דירה להשקעה ניתנת למכירה בארבעים מליון דולר, ויש אנשים המשקיעים ברכישת דירות להשקעה בבאר שבע עם תשואות לא רעות. האמת היא שבסיפורים האלה יש לי תחושה חזקה של דה ז'-וו מעידן בועת ההי-טק, בעת ההיא כל יישום חדש, כל פיתוח חדש נמדד במונחים של "Killer application": או שאתה ICQ או כרומטיס או שאין לך יישום.

צריך לזכור שפטנט איננו המטרה, אלא אמצעי. חוזקו של פטנט נמדד בפרמטרים משפטיים, אך הרבה פעמים גם בפטנט חלש, יש לו את החוזק שלו דווקא בתחום השיווקי. בקשת פטנט משרטטת את גבולות המיזם הן לממציא והן לצדדים שלישיים, כגון ספקים, לקוחות, מתחרים ויצרני מוצרים תחליפים ובכך מסייעים לחזק את השיווק והיישום של הרעיון החדש:


1. הרבה מיזמים דורשים השקעה ראשונית ומשקיעים מעדיפים להשקיע יותר ב"פטנט", אפילו אם הוא חלש, מאשר ברעיון חמקמק הנמצא בראשו של היזם.

 
2. קל יותר ליצור שותפויות עסקיות לצורך קידום המיזם כאשר יש בקשת פטנט לעומת מיזמים אחרים. שותף ששם כסף יכול לקרוא בדיוק על מה מדובר ומה מכיל המיזם כאשר יש בקשת פטנט, לעומת שיחות נפש עם הממציא במקרה שאין כלל בקשת פטנט.


3. "אקזיט" - קל יותר מבחינה שיווקית למכור בקשה לפטנט (Patent Pending) מאשר למכור את המיזם מבלי שיש אפילו בקשה לפטנט. ה"אקזיט" קשה יותר ללא פטנט, וככל שבקשת הפטנט "חלשה" יותר, כך יהיה מין הסתם קשה יותר למכור את הרעיון מבלי שהוגשה בקשת פטנט.

 
4. הגשת פטנט הינה אחד מהשלבים הראשונים במיזם. הגשת בקשת פטנט מחייבת את היזם להסביר לעורך הבקשה את מהות הרעיון בכך הרעיון עובר בחינה ראשונית, גם מהפאן היישומי. חשוב גם לציין כי מרגע הגשת הבקשה מתחיל לתקתק השעון: שנת בכורה, PCT וירידה לשלב המדינתי. תקתוק השעון ממריץ את היזם להתחיל ליצור עור וגידים לשלד הרעיון.

לסיכום אומר כי המחיר של מיזם אינו נקבע לפי "חוזק" הפטנט אלא לפי היצע וביקוש ואין לי ספק כי הביקוש למיזמים המוגנים בפטנט, גם אם הוא "חלש" מבחינה טכנולוגית, גבוה יותר מהביקוש למיזמים ללא פטנט כלל, מה שמעלה את מחירם של המיזמים מוגני הפטנט.

 


תגובות
חיפוש
רק משתמשים רשומים רשאים לכתוב תגובות

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."