botanicare
ממה צריך להיזהר?/ אוגוסט 2009 PDF Print דואר אלקטרוני

הם מסרטנים, גורמים למחלות לב, משפיעים לרעה על כל חלקה בבריאותנו, ואנחנו בכל זאת ממשיכים לצרוך אותם, יום יום. הסוכר, המלח, הקפאין, שומן הטראנס וחומרי הצבע והשימור.
למה צריך להיזהר מהם?

סוכר - בשום מצב אינו בריא.
..............................................
"נתחיל מהסוף", אומרת ורד לב, נטורופתית העוסקת בייעוץ תזונתי, "סוכר, בכל צורה שהיא, אינו דבר בריא.
הסוכר מופיע במגוון מזונות מוכנים: ממתקים, עוגות ומאפים, דגני בוקר, משקאות קלים, שוקולד, גלידות, ריבות וחטיפים, כך שילדים ומבוגרים אוכלים בשנה הרבה יותר סוכר מאשר גופם באמת צריך, והרבה יותר ממשקל גופם בסוכר.
מאחר ויש צורך בהרבה רכיבים תזונתיים, בעיקר ויטמין B1, בכדי לעכל את הסוכר בגוף, צריכה עודפת של סוכר עלולה להוביל לחוסר איזון ברכיבי התזונה.
חוסר איזון זה מוביל למחלות הקשורות לתזונה כגון: השמנה, סוכרת, בעיות עיכול ועד לרמת סיכון גבוהה למחלות לב וכלי דם, סרטן והתקפי לב.
מעבר לכך, תתכן פגיעה במשק הסוכר בגוף שיכולה להוציאו מאיזון ולהוביל למצבי היפוגליקמיה ולבעיות קשות בשיניים, עקב השינוי בחומציות הפה המאפשרת לבקטריות לאכול את ציפוי השיניים".
מלח.
..........................................
הימנעו ממאכלים עם הרבה מלח.
ד"ר שמואל ריספלר, קרדיולוג בכיר, מסביר כי "טרשת העורקים הינה מחלה כרונית, הנובעת מהצטברות ושקיעה של שומנים, כולסטרול וסידן בדפנות העורקים, וגורמת לחסימתם.
טרשת העורקים הכליליים הינה מחלת הלב השכיחה ביותר מבין מחלות הלב הקיימות, ועלולה להוביל להתקף לב ולמוות".
אחת הדרכים הבדוקות להתמודד עם טרשת העורקים היא להתאים את רמת הנתרן בדיאטה ולהימנע מאכילת מאכלים המכילים הרבה מלח.
"אני ממליץ להפחית באבקות מרק, גבינות מלוחות, דגים מעושנים ומלוחים, בשר מעושן, נקניקים, חטיפים מלוחים, פיצוחים עם מלח, שימורים ועוד - בכל אלו יש כמויות מלח רבות.
בקניה של מוצר מזון, מומלץ לקרוא את התווית שלו ולבדוק את כמות המלח או תחליפי המלח שבו, כמו מונוסודיום גלוטאמאט".
איך ניתן להחליף את המלח?
...............................
"ניתן לתבל את האוכל בתבלינים טבעיים כמו לימון, שום טבעי טרי, בצל ירוק טבעי.
כמו כן, ניתן לאכול ירקות כבושים בחומץ",
קפאין, הסם הפופולרי בעולם.
.........................................
במקרה של הקפאין, הדעות חלוקות.
לא מעט מחקרים שהתפרסמו גורסים כי לצריכת קפאין, דרך שתיה קבועה יומית של קפה, יש יתרונות רבים.
"הקפאין הוא הסם הפופולרי ביותר בעולם", אומר מולי אפשטיין, ראש מדור שירותים מדעיים לספורטאי הישגי במכון וינגייט.
"אנחנו צורכים קפאין בקפה, בתה, במשקאות קולה, במשקאות קלים, בשוקולד ובתרופות".
לקפאין יש השפעה על מערכת העצבים המרכזית, בכך שהוא מעורר אותה.
צריכת קפאין במינון מתון עשויה לגרום להגברת העירנות, לירידה ברמת הביצוע של מטלות מוטוריות עדינות, לקשיים בהירדמות, לכאבי ראש, עצבנות וסחרחורת.
במינונים גבוהים במיוחד של למעלה מ-10 גרם קפאין (או בתרגום למשקל - 170 מ"ג קפאין לכל ק"ג משקל גוף) עלול הקפאין עלול להיות קטלני.
בתרגום לשתיית קפה, מדובר על צריכה רצופה ומהירה של 100-80 כוסות קפה שחור, משימה מורכבת למדי גם לשתייני קפה כבדים", אומר אפשטיין.
ומה עם נשים בהריון?
"בשנת 1980 המליץ ה-FDA לנשים הרות להקטין משמעותית את השימוש בקפאין",
את הטראנס הזה אסור לכם לרקוד.
....................................................................
שומן טראנס הוא חומצות שומן בלתי רוויות, הנוצרות בתהליך ההקשייה מנוזל למוצק.
המרגרינה היא ה"יהלום שבכתר" של שומן הטראנס.
בקרואסונים תעשייתיים או ברוגעלך, למשל, משתמשים במרגרינה עתירת שומן טראנס (שהיא זולה יותר מחמאה, ומאפשרת חיי מדף ארוכים יותר) - וכך הופכים אותם לרעל של ממש לגופנו.
על פי הערכות מומחים, 40 אלף מוצרי מזון בארה"ב מכילים שומן טראנס.
נוסף על מאפים, אפשר למצוא שומן טראנס, בין היתר, במוצרי בצק קפואים, בחטיפים ובאוכל מטוגן (כמו צ'יפס כמובן).
שומן טראנס מעלה את רמת הכולסטרול הרע בגוף (LDL), מוריד את רמת הכולסטרול הטוב (HDL), ומגביר, לפיכך, את הסיכון לפתח מחלות לב ועורקים.
תזונאים ואנשי בריאות ממליצים להפחית את צריכת שומן הטראנס ככל שניתן.
מה מסכן אותנו ביום ביום?
..........................................
"אכילת שומן טראנס המצוי במרגרינות, דברי מאפה תעשייתיים ומזונות מטוגנים אינה מומלצת", מסבירה ענבל קרקו, דיאטנית ראשית של שומרי משקל.
"צריכת שמן זית במקום זאת ושומנים חד בלתי רווים אחרים (אבוקדו, טחינה, שקדים, פקאנים) תשפיע לטובה על בריאות הלב וכלי הדם".
צבעי מאכל וחומרים משמרים.
............................................
אין כמעט מאכל בתזונה המערבית שאינו נגוע בחומרים משמריםאו צבעי מאכל.
"חומרי השימור של המזון, כגון ניטריטים (הנותנים את הצבע הורוד לנקניקים ונקניקיות), הם חומרים בעלי פוטנציאל מסרטן גבוה",
מרכיבים וגורמים רבים בדפוסי החיים המודרניים משפיעים ישירות על רמת התחלואה בסרטן השד בישראל".
"ככל שעולה רמת החיים כך עולה השכיחות למקרי סרטן השד, כאשר עלייה בצריכת מזון מהחי ומזון משומר ומעובד, בד בבד עם הירידה בצריכה של המוצרים הטבעיים, תוך צריכה קלוריות גבוהה, מביאים להתפשות המחלה".
צבעי מאכל הינם תוספי מזון אשר מוסיפים או מחזירים לקדמותו צבע למזון. קבוצה זו כוללת חומרי צבע ממקורות טבעיים, לדוגמא קרמל (E150), המשמש צבע מאכל במשקאות קלים, מאפים ורטבים.
כמו כן נכללים בקבוצה זו חומרי צבע מלאכותיים כמו טרטרזין (E102).
זהו צבע אשר מקנה גוון צהוב-כתום למזון.
"הטרטרזין עלול לגרום לגירוי בעור אצל אחוז קטן באוכלוסיה הרגיש לחומר זה.
"קיימת מחלוקת לגבי הבטיחות בשימושו.
ישנם מחקרים המראים שחומר זה פוגע במוליכים הכימיים במוח ולכן עלול לגרום לבעיות כגון היפראקטיביות והפרעות קשב וריכוז, בעיקר אצל ילדים.
לא כל צבע טבעי הוא בריא.
..........................................
ישנם, למשל, צבעים המופקים מחומרים טבעיים, אך אינם מיועדים למאכל (חלק מצבעי הפחם, למשל).
מנגד, צבעי מאכל מלאכותיים יכולים להיות באיכות טובה ואחידה יותר ממקביליהם הטבעיים.
כך שאין קשר בין סיווג צבע המאכל כטבעי או כמלאכותי לבין בטיחותו".


לקרוא ולהפנים...........


תגובות
חיפוש
רק משתמשים רשומים רשאים לכתוב תגובות

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."